PRŮLOMOVÝ ROZSUDEK SOUDU

Z DŮVODU KORONAVIRU MUSÍ ZÁKAZNÍK ZAPLATIT STORNO ZÁJEZDU

AG München - Holubová Advokáti - 25.1.2021

V lednu roku 2020 si žalobkyně, tedy zákaznice, u cestovní kanceláře koupila zájezd ve formě plavby pro celou rodinu. Žalobkyně navíc také uzavřela pojištění pro případ storna. Plavba měla být zahájena koncem června, zákaznice však od smlouvy už začátkem dubna 2020 odstoupila a poté požadovala vrácení všech peněz. Cestovní kancelář to odmítla.              V rozsudku je uvedeno, že zákazník musí zaplatit dohodnutý storno poplatek v případě, že odstoupí od smlouvy o zájezdu tři měsíce před zahájením zájezdu i když se zájezd z důvodu koronaviru nakonec neuskutečnil.
Žalobkyně tvrdila, že ve chvíli, kdy od smlouvy odstoupila se už dalo předvídat, že se plavba z důvodu koronavirové epidemie neuskuteční. Upozorňovala na to, že cestovní kancelář skutečně na konci dubna zájezd zrušila. Také tvrdila, že vzhledem k celosvětovému omezení cestování ani nebyl do některých zemí umožněn vstup. Žalovaná, tedy cestovní kancelář, naopak trvala na svém nároku na storno ve výši 20% z ceny zájezdu. Soud rozhodl, že cestovní kancelář je v právu a nemusí peníze vracet.
Proč se soud postavil v tomto případě na stranu cestovky? Zákazník obecně může kdykoli odstoupit od smlouvy o zájezdu, ale musí zaplatit dohodnutý storno poplatek. Podle českého i německého občanského zákoníku to však neplatí v případě, že v cílové destinace nastanou nevyhnutelné a mimořádné okolnosti, které mají významný dopad na poskytování zájezdu.
Soud uvedl, že samotná existence koronavirové epidemie nestačí k tomu, aby se mohlo odstoupit od smlouvy bez zaplacení storno poplatku. Musí být předem jasné, že ze strany cestovní kanceláře, respektive jejích dodavatelů, dojde k závažnému porušení smlouvy o zájezdu. Jestliže k okamžiku odstoupení na to usuzovat nelze, je důvodné účtovat storno. Skutečnost, že se následně okolností změní na tom nic nezmění. Při opačném výkladu by se měnila právní kvalifikace odstoupení v čase, což nelze připustit.
Omezení cestování bylo zpočátku pouze dočasné. V době odstoupení od smlouvy neexistovala žádná varování či omezení. Soud rozhodl: „Protože v dubnu nebylo možné určit, zda se plavba za tři měsíce uskuteční, zákazník by měl zaplatit storno poplatek.“Ve věci rozhodl AG München. 

"Je to opravdu průlomové rozhodnutí. Každý  den řeším, co všechno cestovní kancelář v době covidové  "musí" , ale nikdo  už neřeší ,jak to má vzhledem k dané situaci udělat. Cestovky dělají maximum  pro zachování zájezdů a i své činnosti. A přesto , že nemohou aktuálně vyhovět klientům  s návratem zaplacených záloh, je pozdržení plateb v zájmu nejen CK, ale taktéž ochrany investic všech klientů. Je opravdu třeba , aby se příslušné orgány touto situací velmi rychle zabývali. Jsem opravdu moc rád, že jsem doposud žádný soudní spor nemusel vést. Dík za to patří především našim klientům." vyjádřil se k dané věci ředitel CK RIVIERA TOUR  Pavel ČÍŽ
 


Kontaktní formulář

Máte nějaký dotaz? Neváhejte nás kontaktovat, vše vám vysvětlíme a pomůžeme